Grado en Diseño Digital y Tecnologías Creativas

SCHAPER , MARIE-MONIQUE ANASTASIA

Categoría: LECTOR/A
Perfil académico: Grado / licenciatura / ingeniería superior
Departamento: INGENIERÍA INFORMÁTICA Y DISEÑO DIGITAL
Dirección electrónica: marie-monique.schaper@udl.cat

Docencia

Enseñanza Curso Asignatura
Grau en Disseny Digital i Tecnologies Creatives - UdL 1 TECNOLOGÍAS DE LA INFORMACIÓN Y LA COMUNICACIÓN
Grado en Diseño Digital y Tecnologías Creativas 1 TECNOLOGÍAS DE LA INFORMACIÓN Y LA COMUNICACIÓN
Grau en Disseny Digital i Tecnologies Creatives - UdL 2 INTERACCIÓN DIGITAL
Grau en Disseny Digital i Tecnologies Creatives - UdL 2 TÉCNICAS DE CREATIVIDAD
Grado en Diseño Digital y Tecnologías Creativas 2 INTERACCIÓN DIGITAL
Grado en Diseño Digital y Tecnologías Creativas 3 MODELADO EN 3D
Grado en Diseño Digital y Tecnologías Creativas 3 TRABAJO DE FIN DE GRADO

Investigación

Tesis Año Dirección
Co-design strategies with children in full-body interaction for situated non-formal learning experiences 2019 Parés Burguès, Narcis
Publicaciones Año Autores Tipo
Onboarding new talent to Child-Computer Interaction research: Teaching a tasting menu of CCI as an elective research subject 2024 Schaper, M.M.; Tamashiro, M.A.; Van Mechelen, M.; Iversen, O.S.; Eriksson, E. Article d'investigació
Gender literacy through the making process: A feminist pedagogy approach 2024 Schaper, M.M. Article d'investigació
Transformative agency-the next step towards children's computational empowerment 2024 Iivari, N.; Iversen, O.S.; Smith, R.C.; Schaper, M.M.; Ventä Olkkonen, L.; Hartikainen, H.; Sharma, S.; Kinnula, M.; Lehto, E.; Holappa, J.; Molin Juustila, T. Capítol de llibre d'investigació
Age-Appropriate Robot Design: In-The-Wild Child-Robot Interaction Studies of Perseverance Styles and Robot's Unexpected Behavior 2023 Wróbel, A.; Źróbek, K.; Schaper, M.M.; Zguda, .PM.; Indurkhya, B. Capítol de llibre d'investigació
Are robots vegan? Unexpected behaviours in child-robot interactions and their design implications 2023 Wróbel, A.; Źróbek, K.; Indurkhya, B.; Schaper, M.M.; Gunia, A.; Zguda, P.M. Capítol de llibre d'investigació
Five Design Recommendations for Teaching Teenagers' about Artificial Intelligence and Machine Learning. 2023 Schaper, M.M.; Tamashiro, M.A.; Smith, R.C.; Van Mechelen, M.; Iversen, O.S. Capítol de llibre d'investigació
Teaching technical and societal aspects of IoT - A case study using the Orbit IoT Kit 2023 Tamashiro, T.A.; Schaper, M.M.; Jensen, A.; Heick, R.; Danielsen, B.; Van Mechelen, M.; Jensen, K.L.; Smith, R.C.; Iversen, O.S. Capítol de llibre d'investigació
Three recommendations to engage At-Risk Students in Critical Reflection on Intelligent Technologies through Remote Learning 2023 Schaper, M.M.; Garcia Ruiz, A. Capítol de llibre d'investigació
Think-4-EmCoDe framework: Highlighting key qualities in embodied co-design techniques for children 2023 Schaper, M.M.; Márquez Segura, E.; Malinverni, L.; Pares, N. Article d'investigació
Emerging Technologies in K-12 Education: A Future HCI Research Agenda 2023 van Mechelen, M.; Smith, R.C.; Schaper, M.M.; Tamashiro, M.A.; Bilstrup, K.E.; Lunding, M.S; Petersen, M.G; Iversen, O.S. Review
Co-designing sustainable practices for emerging technologies education 2023 Schaper, M.M.; Smith, R.C.; van Mechelen, M.; Tamashiro, M.A.; Iversen, O.S. Article d'investigació
A research agenda for computational empowerment for emerging technology education 2023 Smith. R.S.; Schaper, M.M.; Tamashiro, M.A.; van Mechelen, M.; Petersen, M.G.; Iversen, O.S. Article d'investigació
Computational Empowerment and Children: Expanding Empowerment, Agency and Participation in Computation 2023 Schaper, M.M.; Smith, R.C.; Iversen, O.S.; Frauenberger, C.; Iivari, N.; Zeisinger, A.; Tissenbaum, M.; Bonsignori, E.; Yip, J. Article d'investigació
Enhancing Students' Social and Emotional Learning in Educational Virtual Heritage through Projective Augmented Reality 2022 Schaper, M.M.; Pares, N. Capítol de llibre d'investigació
Exploring and Materialising Bodily Experiences of Security through Lenses of Feminist HCI practices 2022 Beuthel, J.M.; Schaper, M.M.; Schuß, M.; Márquez Segura, E., Núñez Pacheco, C.; Riener, A. Capítol de llibre d'investigació
Supporting Critical Data Literacy in K-9 Education: Three Principles for Enriching Pupils' Relationship to Data 2022 Bilstrup, K.E.; Kaspersen, M.H.; Lunding, M.S.; Schaper, M.M.; Van Mechelen, M.; Tamashiro, M.A.; Smith, R.C.; Iversen, O.S.; Petersen, M.G. Capítol de llibre d'investigació
Computational empowerment in practice: Scaffolding teenagers' learning about emerging technologies and their ethical and societal impact 2022 Schaper, M.M.; Smith, R.C.; Tamashiro, M.A.; van Mechelen, M.; Lunding, M.S.; Bistrup, K.E.; Kaspersen, M.H.; Jensen, K.L.; Petersen, M.G.; Iversen, O.S. Article d'investigació
Educational Robotics as a boundary object: Towards a research agenda 2021 Malinverni, L.; Valero, C.; Schaper, M.M.; Garcia de la Cruz, I. Article d'investigació
Introducing Teenagers to Machine Learning through Design Fiction: An Exploratory Case Study 2021 Tamashiro, M.A.; Van Mechelen, M.; Schaper, M.M.; Iversen, O.S. Capítol de llibre d'investigació
Through the Zoom Glass: Drawing Design Inspiration from Mediated Playful Interactions with Food and Child Personas 2021 Chisik, Y.; Schaper, M.M.; Altarriba Bertran, F.; Lupu, R.; Barbu, L.; Turmo Vidal, L.; Nilsen, E.; Gupta, S.; Valero, C. Capítol de llibre d'investigació
Co-design Techniques for and with Children based on Physical Theatre Practice to Promote Embodied Awareness 2021 Schaper, M.M.; Pares, N. Article d'investigació
Chasing play potentials in food culture: embracing children's perspectives 2020 Chisik. Y-; Altarriba Bertran. F-; Schaper. M.M.; Márquez Segura, E.; Turmo Vidal, L.; Wilde, D. Article en llibre
Relating to materials in digital fabrication: Transform materials to transform yourself 2020 Malinverni; L.; Schaper, M.M.; Valero, C. Article d'investigació
Robot Presidents: Who should rule the world? Teaching Critical Thinking in AI through Reflections upon Food Traditions 2020 Schaper, M.M.; Malinverni, L.; Valero, C. Capítol de llibre d'investigació
Empowering Children's Critical Reflections on AI, Robotics and Other Intelligent Technologies 2020 Charisi, V.; Malinverni, L.; Rubegni, E.; Schaper, M.M. Capítol de llibre d'investigació
Creating opportunities for children's critical reflections on AI, robotics and other intelligent technologies 2020 Charisi, V.; Malinverni, L.; Rubegni, E.; Schaper, M.M. Article en llibre
FUBImethod: Strategies to engage Children in the Co-Design of Full-Body Interactive 2019 Schaper, M.M.; Iversen, O.S.; Malinverni, L.; Pares, N. Article d'investigació
Multimodal methodological approach for participatory design of Full-Body Interaction Learning Environments Experiences 2019 Malinverni, L.; Schaper, M.M.; Pares, N. Article d'investigació
An Experience-Centered Framework for Designing Non-Task-Oriented Embodied Interaction Environments 2018 Malinverni, L.; Schaper, M.M. Article d'investigació
Orchestrating experts' assumptions and children's values in the design of Virtual Heritage experiences 2018 Schaper, M.M.; Santos Baranco, M.; Pares, N. Article d'investigació
Learning about the past through situatedness, embodied exploration and digital augmentation of cultural heritage sites 2018 Schaper, M.M.; Santos Baranco, M.; Pares, N.; Malinverni, L.; Zerbini Berro, J.; Pares, N. Article d'investigació
A conceptual framework to compare two paradigms of augmented and mixed reality experiences 2018 Malinverni, L.; Valero, C.; Schaper, M.M.; Pares, N. Article en premsa
Towards the Design of a Virtual Heritage Experience based on the World-as-Support Interaction Paradigm 2017 Schaper, M.M.; Santos, M.; Malinverni, L.; Pares, N. Article en llibre
Moving through the past: design and evaluation of a full-body interaction learning environment for a public space 2017 Santos, M.; Schaper, M.M.; Pares, N. Article en llibre
The World-as-Support: Embodied Exploration, Understanding and Meaning-Making of the Augmented World 2017 Malinverni, L.; Maya, J.; Schaper, M.M.; Pares, N. Article en llibre
An evaluation-driven design approach to develop learning environments based on full-body interaction 2016 Malinverni, L.; Schaper, M.M.; Pares, N. Article d'investigació
Títol: Making sense of Body and Space through Full-Body Interaction Design: A case study 2016 Schaper, M.M.; Pares, N. Article en llibre
Sketching through the body: child-generated gestures in Full-Body Interaction Design 2015 Schaper, M.M.; Malinverni, L.; Pares, N. Article en llibre
Participatory design methods to define educational goals for full-body interaction 2014 Schaper, M.M.; Malinverni, L.; Pares, N. Article en llibre